De volgende studie is een passage uit het boek “De Gezalfde Bruid”, door Robin Prijs. 

Het Woord van God is niet slechts een willekeurige collectie van woorden, ook al is de volgorde van sommige Bijbelboeken door de jaren heen gewijzigd en ook al zijn er bepaalde gedeeltes weggelaten. Wanneer God spreekt, dan weegt Hij ieder Woord dat Hij zegt zorgvuldig af. Hij zegt nooit een Woord teveel of te weinig. Ieder Woord heeft een betekenis en een boodschap voor ons, in deze tijd, ook al lijkt het soms willekeurig te zijn. Het feit dat 201 hoofdstukken en 345 verzen in het Woord van God over de olie spreken, en het feit dat de term “Gezalfde”, wat de vertaling van Messias is, 596 keer voorkomt, verteld ons dat er bijna 1000 verzen zijn waardoor God ons iets wil leren over de Zalving en de Zalfolie. Waarom zou Jezus anders de Messias worden genoemd? Als Zijn naam “Zoon van God” betekend zou hebben, dan zou dat ook al geweldig zijn geweest. Maar Zijn naam is de Gezalfde. Niet omdat dat zo lekker in het gehoor ligt, maar omdat het iets betekent. 

De meeste Zalfoliën in de Bijbel waren geur oliën. Maar alle Zalfoliën die voor de dienst van de Heer werden gebruikt waren geur oliën. Zoals we hebben gezien is de Zalving in het natuurlijke een profetische daad van bekrachtiging met de Heilige Geest, van de glorie van God en van heiligheid. Maar we hebben het nog niet gehad over de geuren van de olie. Iedere geur van de Zalfoliën heeft ook een specifieke profetische betekenis. 

Uw zalfoliën zijn heerlijk van geur, Uw Naam is een uitgegoten zalfolie. Daarom hebben de meisjes U lief.
Hooglied 1:3

En God zij dank, Die ons in Christus altijd doet triomferen en door ons de geur van Zijn kennis op iedere plaats openbaar maakt. Want wij zijn voor God een aangename geur van Christus, onder hen die zalig worden en onder hen die verloren gaan; voor de laatsten een doodsgeur, die leidt tot de dood, maar voor de eersten een levensgeur, die leidt tot het leven. Maar wie is tot deze dingen bekwaam?
2 Korinthe 2:14-16

We weten dat Jezus, waar het gedeelte uit Hooglied naar verwijst, in de geestelijke wereld is. We weten dat Zijn geur, waar beide Bijbelgedeeltes naar verwijzen, in de geestelijke wereld geroken kan worden. Voor ons betekend die geur leven. Voor ieder schepsel dat niet aan Jezus toebehoort is het een doodsgeur. De hele geestelijke wereld is zich zeer bewust van de geur van Christus. Zijn geur en glorie gaan voor Hem uit. Wanneer een geest, die niet van God is, Zijn geur ruikt, dan beeft en vlucht deze. Wanneer wij geuren in de natuurlijke wereld gebruiken, dan is dat een profetische daad van wat in de geestelijke wereld reeds plaats heeft gevonden, maar nog niet zichtbaar is geworden in onze natuurlijke wereld. Door iemand te Zalven met een geurige Zalfolie laten we ons geloof zien in wat Christus al voor ons gedaan heeft. Dit zijn de profetische betekenissen van de geuren die gebruikt worden in de Zalfoliën. 

Frankincense & Myrrh – Genezing & Voorbede

In de dagen van de tempel werd het zoete reukwerk van wierook op het binnenste altaar van de Tabernakel geplaatst en werd daar iedere ochtend en avond gebrand. Het spreekt van voorbede. Mirre werd gebruikt voor het zalven van een overledene en in zuiveringsrituelen. Het spreekt van lijden en dood, maar ook van onze totale bevrijding in het verzoenende werk van de Messias. Wierook en mirre waren twee van de drie profetische gaven die aan de Messias werden gegeven bij Zijn geboorte. De geuren vertegenwoordigen Zijn rol als Priester en Profeet en benadrukken alles wat de Messias voor ons gedaan heeft en blijft doen namens ons.

Maar om onze overtredingen werd hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrijzeld; de straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.
Jesaja 53:5

Daarom kan Hij ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.
Hebreeën 7:25

Dit is waarschijnlijk één van de meest effectieve geuren die gebruikt kan worden bij het gebed voor bevrijding. Zoals eerder aangegeven loopt de geestelijke wereld parallel aan de natuurlijke wereld. Dat betekend dat wat wij zien in de natuurlijke wereld, een resultaat is van wat reeds in de geestelijke wereld heeft plaatsgevonden. In de geestelijke en in de natuurlijke wereld haten slangen deze geur. Alleen al door het ruiken van deze geur komen er vaak al manifestaties. In Israël werd deze geur vaak gebruikt om slangen onder de huizen weg te houden.

Cassia – Toewijding & Godsvrucht

Cassia was één van de belangrijkste kruiden van de Heilige Zalfolie die gebruikt werd om priesters, koningen en hun klederen te zalven. Zo zullen ook de gewaden van de komende Koning en Messias naar Cassia ruiken. Cassia wordt vandaag de dag niet veel meer gebruikt, maar werd in Bijbelse tijden zeer gewaardeerd. Het wortel woord ‘kiddah’ betekend zowel in het Hebreeuws als in het Arabisch ‘een strook’ en verwijst naar de stroken bast waaruit de specerij wordt gemaakt. In geestelijke zin spreekt Cassia (of kassie) van toewijding (apart gezet) en Godsvrucht (ontdaan van trots), met het hart van een dienaar. De diepe exotische geur, en de rijke kleur van de Cassia olie, maken het een welkome aanvulling op de familie van Bijbelse geurige zalfoliën.

mirre, aloë en cassia zijn al uw klederen
Psalm 45:9

Cedars of Lebanon – Kracht & Bescherming

De ceder van Libanon is, conform de standaard in het Midden Oosten, een enorme groenblijvende boom. De boom kan een hoogte van zo’n 27 meter bereiken en is daarmee de “koning” van alle Bijbelse bomen. Het hout is verbazingwekkend verval-bestendig en het wordt nooit door insectenlarven gegeten. Het is een prachtige majestueuze en rood getinte boom met diepe groene bladeren. De boomschors is donkergrijs en brengt een gomachtige hars voort, waaruit de zeer aromatische oliën worden geproduceerd. De ceder van Libanon is de sterke en geurige houtsoort die gebruikt werd om het huis van David, het huis van Salomo en een groot deel van de eerste tempel mee te bouwen. Het werd ook gebruikt, in combinatie met Hyssop, om het huis van een melaatse te reinigen. Het spreekt van kracht, duurzaamheid, heelheid en herstel.

De rechtvaardige zal groeien als een palmboom, opschieten als een ceder van de Libanon
Psalm 92:13

Hyssop (Heilig Vuur) – Reiniging & Bekrachtiging

Hyssop is een laag groeiend en groenblijvend borstelig kruid, dat tussen de 30 en 60 cm hoog kan groeien. Het wordt gekweekt voor de bloemtoppen, waarvan de geur wordt gewonnen. Het kruid groeit in droge klimaten van rotsachtige grond en uit de scheuren in oude muren, zoals in het gebied van de oude tempel in Jeruzalem. Hyssop was ooit een zogenaamd “Heilig Kruid”, omdat het werd gebruikt voor besprenkeling in de rituele praktijken van de Hebreeën. In Exodus 12:22 staat: “Daarna zult gij een bundel hysop nemen en in het bloed in een schaal dopen, en van het bloed in die schaal strijken aan de bovendorpel en aan de beide deurposten…” Door de verwijzing in Numeri 19:6 (“En de priester zal cederhout, hysop en scharlaken nemen en dat midden op de brandende koe werpen.”), heeft deze geur de bijnaam “Holy Fire” (Heilige Vuur) gekregen. Hyssop spreekt van geestelijke reiniging door het heiligend vuur van de Heilige Geest en kan het beste worden omschreven als een “frisse, schoon ruikende” aroma.

Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein, was mij, dan ben ik witter dan sneeuw
Psalm 51:9

King’s Garments – Glorie van de Koning

De indrukwekkende geestelijke betekenis van deze geur staat voor leiderschap, autoriteit en gezag. Het gebruik van de olie is een profetische handeling van erkenning en bevestiging van autoriteit. Tegelijk is het een beeld van het soort dienend leiderschap dat Jezus, de Geliefde van de Hemel, heeft voorgeleefd hier op aarde.

Uw troon, o God, staat voor altoos en eeuwig, Uw koninklijke scepter is een rechtmatige scepter. Gij hebt gerechtigheid lief en haat goddeloosheid; daarom heeft, o God, uw God u gezalfd met vreugdeolie boven uw metgezellen; mirre, aloë en kassia zijn al uw klederen.
Psalm 45:7-9

In deze Psalm portretteert de Bijbel een koning wiens kledingstukken zo grondig zijn geparfumeerd met dure parfums, dat ze er geheel door geweven lijken te zijn. Twee van de drie genoemde geuren, Mirre en Kassia, waren geuren die ook terug te vinden waren in de ingrediënten van de heilige zalfolie die werd gebruikt om priesters en koningen te zalven. De resterende geur, Aloë, wordt vermeld onder de belangrijkste soorten in de tuin van de geliefde in Hooglied 4:14.

King’s Garments is een speciale aromatische samenstelling van drie Bijbelse geuren, bestaande uit Mirre, Kassie en Aloë.

Mirre: Een gomhars die voortkomt uit een kleine dichtbegroeide boom, welke kan worden gevonden in Arabië. Het stroomt uit de boom als melkwitte vloeistof, maar verandert snel in een diep paars-bruine kleur wanneer het begint te kristalliseren.

Aloë’s: Het product van een boom van het geslacht Aquilaria, welke gevonden kan worden in Noord-India. In een bepaald stadium van verval ontwikkeld het hout een van oudsher welbekende geur, waaruit deze zeldzame geur worden verkregen.

Kassie (of Cassia): Een groenblijvende boom - uit de ‘kaneel familie’ - met een aromatische schors, die wordt geoogst in stroken van de schors, om daaruit een aromatisch poeder of olie te maken.

Myrrh – Genade & Vrede

Mirre is een exotische Bijbelse specerij welke werd gebruikt in de zuiverings- en schoonheidsrituelen, in de Heilige Zalfolie en tijdens begrafenissen. Koningin Esther moest zich zes maanden lang baden in Mirre Olie en daarna nog eens zes maanden in Aloë en parfums, alvorens haar presentatie aan de koning. Bitter van smaak, maar zoet van geur, spreekt mirre in geestelijke zin van sterven aan onszelf om een “welriekende geur” voor de Heer te worden.

Mijn geliefde is mij een bundeltje mirre…
Hooglied 1:13

Pomegranate – Zegen & Gunst

De geur Pomegranate staat symbool voor voorziening, vruchtbaarheid en de gunstbewijzen van God aan ons. Het spreekt van het in bezit nemen van het toegewezen en beloofde erfdeel. Tevens spreekt het ook van Gods trouw aan Zijn kinderen.

De granaatappel, een origine van Perzische komaf, is een van de oudste vruchten die bekend is en is zeer gewaardeerd door de Israelieten. Er is een groot aantal bloemzaadjes nodig om een kleine hoeveelheid olie hieruit te krijgen. Om dit voor elkaar te krijgen worden de blaadjes ingedrukt/geperst. Wanneer dit gebeurt, ontstaat er een lichte amberkleurige olie met een prettige en licht fruitige geur.

De Joodse traditie leert dat de granaatappel een symbool is voor gerechtigheid. De 613 zaden die de granaatappel bevat, komen overeen met de 613 geboden van de Thora. De granaatappel is een van de zeven soorten vruchten die de spionnen terugbrachten nadat ze het beloofde land hadden verkend. Het spreekt van Gods gunst tentoongesteld in overvloed en vruchtbaarheid.

Toen zij in het dal Eskol gekomen waren, sneden zij daar een rank met één tros druiven af, die zij met hun tweeën aan een draagstok droegen; ook enige granaatappelen en vijgen.
Numeri 13:23

Rose of Sharon – Schoonheid van de Geliefde

De geur Rose of Sharon kan het beste omschreven worden als een “thee-roos”, een niet te zoete, lichte bloemengeur die niet overweldigd. Deze bloem, uit de regio Sharon in Israël, is eigenlijk geen roos maar een deel van de hibiscus familie.

De bloemen zijn desondanks toch mooi en glorieus, net zoals Jesaja de bruid van de Messias omschrijft, wanneer ze in het duizendjarige vrederijk zal stralen vanwege haar hemelse glorie, schoonheid, zachtheid en eerbaarheid.

Ik ben een roos van Saron, een lelie der dalen.
Hooglied 2:1

Spikenard – Aanbidding & Lofprijs

Nardus is een zeldzame en kostbare geurige olie, welke door Maria werd gebruikt om het hoofd en de voeten van de Messias mee te zalven, twee dagen voor zijn dood, zoals opgetekend staat in Johannes 12:3. “Maria dan nam een pond echte, kostbare nardusmirre, en zij zalfde de voeten van Jezus en droogde zijn voeten af met haar haren; en de geur der mirre verspreidde zich door het gehele huis.” Het spreekt van de extravagante aanbidding van de bruid en van haar intimiteit met de Bruidegom, in totale overgave en zonder te letten op de kosten. Het symboliseert de bruid die zichzelf gereed gemaakt heeft.

Zolang de koning aan zijn tafel is, geeft mijn nardus zijn geur.
Hooglied 1:12

Cinnamon – Passie & Moed

Cinnamon, oftewel zoete kaneel, is één van de vier aromatische ingrediënten van de Heilige Zalfolie uit Exodus 30:23. De geur van kaneel heeft een rijke volle aromatische energie, wanneer deze de ruimte doordringt. De toevoeging van kaneel aan de Heilige Zalfolie was het creëren van de juiste kruidige geur, welke passie brengt en het vuur om door te zetten doet oplaaien. Het vertegenwoordigt heilige vrijmoedigheid, moed en passie in de gelovige.

Deze studie was een passage uit het boek “De Gezalfde Bruid”, door Robin Prijs. Bestel uw exemplaar via:

De Zalfolie Winkel
Bol.com
Amazon Kindle
Barnes & Noble (Nookbooks)
Kobo Books

© 2016 - 2017 De Zalfolie Winkel | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel